Saturday 1 September 2012

MANFAAT MEMBACA !

assalamulaikum w.b.t.

lama sudah tak updates entry ni..maafkan saya ye,, tak byk ilmu yang saya dapat utk di kongsikan di sini..
namun alhmdulillah,, sejak saya baca novel 'SUAMI AKU USTAZ' ,,, saya mula terpikir kan sesuatu..
berkongsi idea mengenai manfaat yang kita dapat apabila membaca...

ianya bukan setakat kita membaca novel sahaja ye!.. setiap bahan bacaan yang kita baca itu terselitnya pengajaran yang dapat kita praktik kan dalam kehidupan seharian kita.. kalau macam dalam novel yang saya baca ni,, teselitnya ilmu2 agama yang bole kita jadikan pedoman hidup.. ia menyedarkan kita mengenai KEBESARAN & KEKUASAAN ALLAH S.W.T.

okay, kat bawah ini saya senaraikan manfaat2 yang kita dapat apabila membaca :)


pertama : melatih otak.. kita dapat satu keuntungan apabila kita membaca..  membaca dapat menjaga otak kita agar selalu menjalankan fungsi dengan sempurna.. saat membaca, otak diperlukan untuk berpikir lebih sehingga dapat membuat orang lebih cerdas..

kedua : menghilangkan stress.. stress merupakan faktor risiko dari beberapa penyakit berbahaya.. keindahan bahasa dalam teks mungkin memiliki kemampuan untuk menenangkan dan mengurangkan stress, terutama membaca buku fiksi sebelum tidur..

ketiga : meningkatkan konsentrasi.. orang yag suka membaca ini akan memiliki otak yang lebih tinggi konsentrasi dan fokus.. kerana fokus, pembaca akan memiliki kemampuan untuk memiliki perhatian penuh dan praktik dalam hidup..

keempat : mengembangkan pola tidur yang sehat.. jika sudah terbiasa membaca buku sebelum tidur,, maka ia bertindak sebagai alarm bagi tubuh dan mengirimkan signal bahawa sudah waktunya untuk tidur.. ini membantu mendapat tidur yang nyenyak dan bangun segar di pagi hari..

seterusnya,, mencegah risiko penyakit Alzheimer.. membaca dapat meningkatkan jaringan otak.. ketika membaca, otak akan diransang dan stimulasi (ransangan) secara teratur dapat membantu mencegah gangguan otak termasuk penyakit Alzheimer..

selain itu,, membaca juga dapat membuatkan kita lebih memahami dan mempelajari sesuatu tentang kehidupan.. terutama dalam novel,, setiap kisah terselit pengajaran yang dapat dipelajari dan diamalkan dalam kehidupan seharian..

justeru itu,, rajin2 kanlah diri untuk membaca daripada mengadap television atau bermain games komputer selama berjam-jam.. kebiasan baik tidak hanya akan menyegarkan fikiran tetapi juga memberikan manfaat bagi kesihatan dan kehidupan..

No comments:

Post a Comment